Afgelopen vier weken hebben leerlingen van zeven basisscholen uit de Achterhoek een grote hoeveelheid elektronisch afval hergebruikt, gerepareerd en ingezameld tijdens de E-waste Race Achterhoek.
Vooral de Mariaschool uit Ulft en de Bontebrugschool voerden een nek-aan-nekrace, waarbij niet alleen leerlingen maar ook ouders tot op de laatste minuut volop hielpen om extra apparaten in te zamelen. De Mariaschool is met de meeste punten de winnaar geworden. Wethouder Roel Hunting van gemeente Oude IJsselstreek overhandigde donderdag 25 juni de prijs aan de trotse school.
In totaal zamelden de 7 scholen met de hulp van buurtbewoners maar liefst 3693 oude elektronische apparaten en 51963 lege batterijen in. Dankzij de inzet van de kinderen belanden de verzamelde apparaten niet in de verbrandingsoven maar worden ze hergebruikt of gerecycled.
De E-waste Race begon met een interactieve gastles over grondstoffen, recycling en de circulaire economie. Vervolgens gingen de leerlingen vier weken lang de wijk in om buurtbewoners te helpen hun oude elektronica op een verantwoorde manier af te voeren. Van föhns en dvd-spelers tot toetsenborden en keukenapparaten: alles werd opgehaald en aangeboden voor hergebruik of recycling.
Aan de E-waste Race deden de volgende scholen mee: Mariaschool, Bontebrugschool, Sint Jozef, Octa, SBO NieuwHessen, De Triangel en De Boomgaard.
De E-waste Race is een initiatief van de gemeenten Oude IJsselstreek, Oost Gelre, Montferland, Doetinchem en Aalten, in samenwerking met Wecycle.